”Planen är börsnotering första kvartalet 2022”

Coronakrisen har accelererat vårdens digitalisering och fler patienter än någonsin vänder sig till nätläkare. Doktor.se:s vd Martin Lindman berättar om bolagets framtidsplaner och hur det färska kapitaltillskottet på en halv miljard kronor ska användas.

I en demografiskt pressad primärvård med underkapacitet och personalbrist har nätläkarna revolutionerat tillgängligheten. Coronakrisen blev en accelerator för digital vård och efterfrågan på digitala vårdtjänster sköt i höjden.

Nätläkaren Doktor.se har sedan start haft såväl den digitala som fysiska vårdstrukturen på plats. Redan tidigare var patienttillströmningen stark men under coronaåret 2020 blev tillväxten enorm. Över en halv miljon nya patienter registrerade sig på Doktor.se och 1,2 miljoner konsultationer med patienter genomfördes under 2020. Doktor.se mer än fördubblade intäkterna under 2020 jämfört med 2019.

– Pandemin validerade den digitala vården och reducerade mycket av den politiska friktionen som tidigare fanns. Nu är det ingen som ifrågasätter dess existens, utan fokus är på hur vården ska utföras, säger Martin Lindman, vd och medgrundare till Doktor.se.

Doktor.se är näst störst i Sverige på digitala vårdbesök. Penetrationen av digital vård är dock låga 2 procent av den totala vårdvolymen, trots att Sverige kan anses vara en mogen marknad.

– Doktor.se var först med att prata om ”digifysisk” vård. Vi knyter ihop ersättningsmodellerna väldigt effektfullt och får både en rörlig ersättning för varje ärende och kapitering (fast riskjusterad ersättning) per listad kund, säger Martin Lindman.

Doktor.se bygger sin egen plattform och har även utvecklat ett tredje intäktsben som teknikleverantör. Nätläkaren säljer sin plattform Carealot, med app, AI-fierad mottagningssköterska, kö- och ärendehantering med mera. På kundlistan finns till exempel Anicura, ett av Europas största veterinärvårdsbolag och Vivabem, ett digitalt vårdbolag i Brasilien. I maj tecknades avtal med Belgiens största teleoperatör Proximus, som ger sig in på marknaden för digital vård.

Med hjälp av Carnegie tog Doktor.se nyligen in 510 miljoner kronor i nytt kapital från befintliga och nya ägare, drygt ett år efter förra kapitalanskaffningsrundan i Carnegies regi.

– Primärt ska vi använda pengarna till vår internationella expansion, utveckla vår plattform samt M&A. Vi etablerar oss i Tyskland i sommar och i Storbritannien senare i år. Det är två jättemarknader där vi även planerar förvärv, i huvudsak inom fysisk vård men även annat kan bli aktuellt, säger Martin Lindman.

Internationaliseringen av Doktor.se och hur man skalar upp digital vård står högst upp på Martin Lindmans agenda. Det finns dessutom konkreta börsplaner.

– Vår plan är att genomföra en börsnotering under det första kvartalet 2022.

“Primärt ska vi använda pengarna till vår internationella expansion”

Intresset för onoterade investeringar har vuxit kraftigt de senaste åren. Carnegies starka position inom investment banking skapar ett unikt flöde av investeringsmöjligheter i onoterade bolag, som Doktor.se.

– Framgången fortsätter för Doktor.se och vi är extra stolta över det förnyade förtroendet med en ny kapitalanskaffning. I förra transaktionen för drygt ett år sedan, när pandemin härjade som mest, var volatiliteten på marknaden stor. Vi stack ut hakan lite grann efter coronaoron på börsen och genomförde framgångsrikt transaktionen tillsammans med Doktor.se. Digital vård låg helt rätt i tiden då och ännu mer i dag, säger Susanna Dammgård som tillsammans med Fredrik Billving är ansvariga för onoterade transaktioner på Carnegie Private Banking.

Doktor.se blev den första kapitalanskaffningen efter pandemins intåg och därmed den första helt digitala. Vi använder vår digitala plattform Carnegie Live, en utmärkt mötesplats för investerare och bolag. Det senaste året har ett större antal onoterade transaktioner genomförts via plattformen.

– Vårt digitala arbetssätt på Carnegie Live genomsyrar allt: från bolagspresentation, möten, kundsamtal, möten med företagsledning till avtalsskrivning. Det har förbättrat tillgängligheten och med bibehållen interaktivitet, säger Susanna Dammgård.

Onoterade investeringar passar primärt investerare som har en större kapitalvolym och kunskap om onoterade investeringar. Placeringshorisonten är längre och kapitalet ska oftast kunna avvaras flera år. Investeringar i onoterade bolag ger en god möjlighet till en attraktiv riskjusterad avkastning och ska ses som en andel av en väldiversifierad portfölj.

Relaterade artiklar

Jenny Keisus elbåtar fångar impact-vinden
Investerare

Jenny Keisus elbåtar fångar impact-vinden

Hon inspirerade finansbranschen till förändring mot hållbarhet. Nu vill impact-entreprenören Jenny Keisu transformera världens fritidsbåtsmarknader...

Förvärvsmaskin med högt tempo
Investerare

Förvärvsmaskin med högt tempo

Storskogens dealflow är större än någonsin, säger Daniel Kaplan, medgrundare och vd. De goda tiderna...