Carnegie ger åtta nordiska startups en scen på Broadway!

I tre år har Carnegie kopplat ihop utvalda startups med investerare i Sverige. Nu får åtta nordiska bolag chansen att övertyga investerare i New York.

På bilden: Viktor Lindeberg, analytiker Carnegie, Sofia Mayans, vd Inficure Bio, Björn Jansson, vd Carnegie, Andreas Swahn, vd Smartster, Patrik Norinder, finanschef Poseidon och Jonas Brandt, vd Poseidon

– Vi vill främja tillväxten av nya företag. Startups som redan i ett tidigt skede vet att de vill in på utländska marknader har fördel av att komma i kontakt med lokala investerare. Carnegies har ett brett investerarnätverk och globala närvaro – vi förmedlar gärna kontakten, säger Björn Jansson, vd för Carnegie.

Det är tre svenska, fyra norska och ett finskt bolag som den 7 juni presenterar sig för ett femtiotal investerare i lokaler på Broadway.

I dag var de svenska bidragen på Carnegie för att få en sista översyn av sina presentationer av Carnegies vd Björn Jansson och aktieanalytikern Viktor Lindeberg. 

– Känslan är bra! Det ska bli kanon att åka till New York. Det är ett utmärkt tillfälle att synas och höras då USA är vår största kundmarknad, säger Sofia Mayans, vd och medgrundare för Umeå-baserade Inficure Bio som utför unika laborativa tester till bolag som utvecklar läkemedel mot fibros (ärrvävnad i organ). 

Övriga svenska bolag med på resan är Smartster och Poseidon. Smartser är baserat i Borås och erbjuder en online-tjänst med tillgång till erbjudanden och rabatter från ledande butiker och e-shoppar. Poseidon, med säte i Göteborg, erbjuder innovativa produkter inom dykutrustning.