Tillgänglighet

Tillgänglighet i DNB Carnegies digitala tjänster 

DNB Carnegie Private Banking vill att alla kunder och användare, oavsett funktionsförmåga, ska kunna använda våra tjänster på ett likvärdigt och inkluderande sätt. DNB Carnegie Private Banking strävar efter att samtliga tjänster som riktar sig till konsumenter ska uppfylla den europeiska standarden EN 301 549, som till stor del bygger på WCAG 2.1 (A, AA). 

DNB Carnegie Private Bankings tjänster omfattar bl.a. kapitalförvaltning, investeringsrådgivning och värdepappershandel. Tjänsterna erbjuds både genom personlig kontakt och online via mobilapp eller webbtjänst.

Tjänsterna som omfattas av tillgänglighetslagstiftningen har granskats och analyserats utifrån de harmoniserade tillgänglighetsstandarderna och vi arbetar systematiskt för att åtgärda de brister som löpande identifieras.

DNB Carnegies tillgänglighetsarbete fokuserar på de fyra principerna för tillgänglighet. Våra webbtjänster och appar ska vara:

  • Möjliga att uppfatta:Information och interaktiva komponenter, till exempel knappar och formulär, ska kunna uppfattas oavsett vilken funktionsnedsättning du har.  
  • Möjliga att hantera: Interaktiva komponenter ska gå att hantera oavsett funktionsnedsättning. Både webbsida och app ska gå att använda med skärmläsare och andra hjälpmedel. 
  • Begripliga: Information och interaktiva komponenter ska vara tydliga, så att det är enkelt att förstå hur man använder våra tjänster. 
  • Robusta: Vårt innehåll är byggt enligt normal standard så att det ska vara tillgängligt för olika användarprogram och hjälpmedel, till exempel olika skärmläsare. 

Om du som kund stöter på något som inte fungerar som det ska, eller om du upplever hinder i användningen av våra tjänster, är du varmt välkommen att höra av dig på feedbackapp@carnegie.se. Din återkoppling hjälper oss att identifiera och åtgärda problem, så att vi kan göra våra tjänster bättre för alla.  

Hur tillgängliga är våra tjänster? 

Våra tjänster är delvis förenliga med standarden och vi fokuserar särskilt på att åtgärda brister i de centrala funktioner som krävs för att göra våra konsumentbanktjänster tillgängliga. Det omfattar funktioner som: 

  • Flöden för att bli kund 
  • Flöden för att logga in och ut 
  • Överföring av medel 
  • Information om värdepapper 
  • Orderläggning av värdepapper 
  • Översikt av finansiella instrument 
  • Söka fram och få information om värdepapper 
  • Se sina personliga meddelanden 

Tillsyn 

Post- och telestyrelsen (PTS) är ansvarig tillsynsmyndighet enligt lagen omvissa produkters och tjänsters tillgänglighet (2023:254). Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontaktaPTS: https://www.pts.se

Private Banking Online (Sajten)

Kända tillgänglighetsbrister: 

Möjlig att uppfatta 

  • I stort är kontrastvärdena godtagbara men enstaka texter har fortfarande för låg kontrast. (WCAG 1.4.3) 

Hanterbar 

  • Inloggningstiden på hemsidan är 30 minuter, idag kan användaren inte förlänga denna. QR-koder vid inloggning och signering har fasta tidsgränser som inte kan justeras av användaren, vilket inte uppfyller kraven på anpassningsbar tid (WCAG 2.2.1) 
  • I dagsläget kan en användare enbart navigera via menyn och i vissa fall via länkar i footern. Värdepapper kan även hittas via sökrutan. (WCAG 2.4.5) 

Begriplig 

  • Vissa inputfält använder enbart placeholder-attribut. (WCAG 3.3.2) 

Robust 

  • I dagsläget erbjuder vi inte mörkt läge. (EN 11.7) 
  • I vissa fall saknar komponenter namn, roll och värde. (WCAG 4.1.2) 

Dokument 

  • Tjänsten kan innehålla PDF-dokument som inte uppfyller alla krav på tillgänglighet. (EN 5.4) 

Private Banking App

Tjänsten uppfyller ännu inte kraven på följande områden: 

Möjlig att uppfatta 

  • I dagsläget är horisontellt läge inte tillgängligt i appen. (WCAG 1.3.4) 
  • Vissa kontrastvärden är inte tillräckliga, detta gäller i första hand mörkt läge. (WCAG 1.4.3) 
  • I dagsläget är det inte möjligt att öka avstånd mellan tecken, rader, stycken och ord. (WCAG 1.4.12) 
  • Vissa vyer, eller delar av vyer, går inte att zooma upp till 200%. (WCAG 1.4.4) 

Hanterbar 

  • Inloggningstiden i appen är 30 minuter, idag kan användaren inte förlänga denna. QR-koder vid inloggning och signering har fasta tidsgränser som inte kan justeras av användaren, vilket inte uppfyller kraven på anpassningsbar tid (WCAG 2.2.1) 

Begriplig 

I vissa lägen kan felmeddelanden bli tydligare. (WCAG 3.3.3) 

Robust 

I vissa fall saknar komponenter namn, roll och värde/tillstånd. (WCAG 4.1.2) 

Dokument 

  • Tjänsten kan innehålla PDF-dokument som inte uppfyller alla krav på tillgänglighet. (EN 5.4)