”Jag tror man ska gå efter hjärnan”

ENTREPRENÖRSKAP. Sïmon Saneback är e-handelsspecialisten som i februari startade nätverket Wellstreet för att investera i, utveckla och växa tillväxtbolag. Hur hittar han bra investeringar? Vad undviker han? Här är tipsen från proffset - och hans spaning på framtidens entreprenör. 

Sïmon Saneback, som i fredags besökte Carnegie på en investerarträff, startade sitt första bolag som 16-åring och har sedan dess verkat som serieentreprenör och investerare i den digitala världen. I februari i år startade han tillsammans med kompanjonen Mikael Wintzell, tidigare vice kommersiell chef på Klarna, nätverket Wellstreet och har sedan dess i genomsnitt gjort en ny investering varannan vecka.

– I dag har vi ett tjugotal bolag i portföljen och det kan man tycka är mycket, men vi har en väldigt tacksam situation. Mikael och jag är väletablerade profiler inom den digitala industrin och föreläser ofta inom fintech respektive e-handel. Det är tacksamt att vi inte har behövt leta investeringar utan det är tvärtom bolag som kommer till oss.

Så vad investerar ni i?
– I bolag där vi kan göra skillnad med våra nätverk och kompetenser – vi är inte bara en plånbok. Vi har två verksamheter: Dels en inkubator för bolag som i nuläget befinner sig på idéstadiet eller har en produkt men ingen affärsmodell, dels en del för mognare bolag.

Hur många av era bolag räknar ni med kommer att lyckas?
 – Om vi pratar om inkubatorn har vi gjort ett bra jobb om hälften av investeringarna flyger. Men när det gäller de mer mogna bolagen, där vi co-investerar med andra, tror jag att allihop kommer att gå hela vägen. Det handlar till exempel om DanAds, som är en plattform för annonsbokning, kalenderappen Simpliday och Reve, Sveriges största app för lifestyle-shopping.

Tips till investerare – hur känner man igen ett bra case?
– Det är ganska svårt att ge ett enkelt svar och handlar till viss del om magkänsla. Man ska förstås titta på teamet och produkten – hur långt de har kommit – men också entreprenörens verklighetsuppfattning – det finns många som har en skev bild och kanske inte ens kan svara på vad de ska använda sökta pengar till. Men ännu viktigare är kanske timingen – en bra idé kan misslyckas om den kommer ut i fel tid.

Fler tips till investerare – vilka misstag ska man undvika?
– Det är viktigt att inte bli för emotionell. Jag tror man ska gå efter hjärnan – inte hjärtat. Ibland får man en positiv känsla för entreprenören och kan gilla produkten eller bolaget, men det gäller att alltid tänka efter: Kommer jag verkligen att få avkastning på den här investeringen?
– Jag tycker också att man kan vara skeptisk till name dropping – entreprenörer som visar upp massa fina namn i bolaget eller sin advisory board. Men vad är egentligen substansen? Kan de inte visa vad de namnkunniga personerna tillför tycker jag snarare att det är ett varningstecken. Man ska inte heller gå i fällan att investera i wantreprenörer – personer som inte är fullt committade till sina bolag.  Entreprenörer måste alltid vara 100 000 procent passionerade.
– Ett tredje misstag är att stänga dörrarna för tidigt, vilket jag tycker att många investerare gör. Man ska ge entreprenören en andra chans och vara ödmjuk. Hos oss är man alltid välkommen tillbaka.

Och hur ser framtidens entreprenör ut, tror du?
– Framtidens entreprenör kommer att spendera massa tid på att utforska världen och ta hjälp av alla digitala verktyg som är helt naturliga för generation Z, född från år 2000. En del pratar om att den digitala världen gör att man låser in sig bakom en skärm på ett kontor. Jag tror att det är precis tvärtom. Framtidens entreprenör kommer inte sitta med slips vid ett skrivbord utan jobba digitalt, hela tiden on the go.