Effektiv filantropi: Att välja organisation

Att ge bort pengar är lätt: Följ ditt hjärta, brukar man säga. Men när du investerar pengar i en fond nöjer du dig inte med att följa hjärtat. Varför vara mindre noggrann när det gäller välgörenhet?
Den berättigade frågan ställs av Social Initiative, Carnegie Private Bankings partner i filantropifrågor. 

Det finns flera exempel på projekt där stödet använts felaktigt eller anställda förskingrat pengar, både i Sverige och utomlands. Till exempel har Uppdrag Granskning belyst hur biståndspengar försvunnit både i Kenya och Zambia.

Självklart finns det även många organisationer som verkligen gör nytta. De bästa projekten är enastående effektiva. Det är sådana projekt du vill hitta! Tyvärr visar undersökningar att endast en tredjedel av alla givare kollar upp de organisationer de skänker pengar till.

Det finns dock fler relativt enkla kontroller du själv kan utföra, tipsar Caroline Cederlöf, en av grundarna till Social Initiative.

– En viktig fråga som många glömmer, men som minimerar den ekonomiska risken, är att organisationen tecknar firma två i förening, säger hon och berättar om en egen erfarenhet där man missade att kolla detta och fann att grundaren förskingrat pengar.

– Som tur var upptäckte vi det tidigt vid en av våra kontroller i organisationens arbete. 

På Social Initiative använder man sig av en gedigen analys för att identifiera de organisationerna som skapar verklig social förändring och som är trovärdiga.

– Vår process liknar mer en klassisk due diligence-process, där vi går igenom räkenskaper och styrning, intervjuar grundare, medarbetare och målgrupp och tar in referenser från nuvarande och tidigare bidragsgivare, säger Caroline Cederlöf, och listar några aspekter man böra kolla upp innan man inleder ett samarbete: 

  • ta referenser från tidigare och nuvarande bidragsgivare
  • läs igenom årsredovisningen
  • kolla vilka som sitter i styrelsen
  • fråga om resultaten, det vill säga verkliga, mätbara effekter
  • tecknar föreningen firma två i förening

 I slutändan handlar det förstås om att hitta en organisation som man också gillar och har förtroende för och som arbetar med en fråga man brinner för, säger Caroline Cederlöf.

 

Social Initiative är Carnegie Private Bankings samarbetspartner i filantropifrågor. Organisationen har över 15 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner att utifrån sina önskemål hitta rätt projekt och därefter kontinuerligt utvärdera dessa.

Läs också: Effektiv filantropi: Så åstadkommer du mer med ditt givande


Carnegie Private Banking – Där kunskap och kapital möts