Idag blir Carnegie Investment Bank AB (Carnegie) DNB Carnegie Investment Bank (DNB Carnegie). DNB Carnegie blir den ledande finansiella rådgivaren i Norden och från och med idag möter vi marknaden som ett enat team, under ett varumärke, med ett gemensamt syfte: att tjäna våra kunder.
Genom att kombinera våra gemensamma styrkor, vår internationella räckvidd, lokala expertis, utökade produktportfölj och marknadskunskap, kan vi leverera topprankad rådgivning och lösningar för att främja en långsiktigt hållbar tillväxt för våra kunder.
”Vi är båda marknadsledare inom våra respektive områden, och när vi nu går samman för att bilda DNB Carnegie blir vi den tydliga nordiska marknadsledaren. Vår styrka ligger i våra starka lokala kontor, djupa lokala expertis och omfattande internationella nätverk. Vi är ödmjuka inför den konkurrens som finns där ute och tar inget för givet, men det är en fantastisk möjlighet för oss alla att vara med och bygga något verkligen unikt,” säger Alexander Opstad, Global Head of DNB Carnegie.
”När vi tillkännagav transaktionen visste vi att vi var komplementära. Sedan dess har det blivit ännu tydligare hur väl vi kompletterar varandra. Vårt investment banking-team började arbeta tillsammans för några veckor sedan, och vi kan redan se att våra kunder verkligen uppskattar den styrka och det bredare produktutbud vi nu erbjuder som DNB Carnegie,” säger Tony Elofsson, VD för DNB Carnegie Sverige och DNB Carnegie Nordic branches.
I Sverige byter Carnegie Investment Bank AB namn till DNB Carnegie Investment Bank AB med VD Tony Elofsson. DNB Carnegie Investment Bank AB omfattar bland annat filialerna i Danmark, Finland och Storbritannien samt dotterbolagen Montrose och Carnegie Fonder.
DNB Carnegie i Sverige kommer att fortsätta bygga på Carnegies fina historia, entreprenöriella kultur och starka marknadsposition. ”Vi fortsätter som tidigare, men skillnaden nu är att vi erbjuder ett större produktutbud, bättre internationell räckvidd och en finansiell kapacitet som ger oss möjlighet att bättre hjälpa våra kunder i deras transaktioner,”fortsätter Elofsson. ”Carnegie har inte förändrats, vi har bara blivit bättre. Vi är fortfarande mötesplatsen där kunskap möter nya idéer och kapital, och det är vad som gör oss så unika,” säger DNB Carnegie Sveriges VD Tony Elofsson