Proaktiv och engagerad rådgivning

- intervju med Fredrik Billving, Head of Private Banking i Stockholm 

Många nya kunder kommer till Carnegie Private Banking då de upplever ett bristande engagemang och inaktivitet hos rådgivare på andra banker, inte sällan storbanker. Här berättar Fredrik Billving, ansvarig för Carnegie Private Banking i Stockholm, om proaktivitet och engagemang – samt varför förtroende är en central del i kundrelationen.

Varför upplever kunder mer engagerade rådgivare på Carnegie Private Banking jämfört med andra banker?

– Carnegie har ända sedan starten präglats av entreprenörskap och kunskap. Vårt erbjudande kännetecknas av kvalitet och aktivitet och är något du inte kan få överallt. Till exempel erbjuder vi regelbundet investeringscase från vårt prisbelönta förvaltarteam och är med i flödet av börsnoteringar där Carnegie är rådgivare.  

– Just den här aktiviteten är viktig anledning till att många mycket duktiga och intresserade rådgivare söker sig till oss. De drivs av det som finns på Carnegie och ser att de kan bidra till att kunderna får ett genuint engagemang och proaktivitet. 

Vad tycker du är viktigt när man väljer sin rådgivare, sin private banker?

– Att känna förtroende är väldigt viktigt när man (helt eller delvis) ska överlåta den långsiktiga förvaltningen till en annan person. För vissa skapas förtroendet snabbare medan det för andra tar det längre tid, men ett förtroende måste finnas där. Relationerna med våra kunder är ofta mycket lång och inte sällan involverar de hela familjen. Man måste känna förtroende att lyfta och lösa viktiga och i vissa fall känsliga ämnen, som till exempel testamente. Rådgivarna på Carnegie skapar förtroende genom att var kunniga och pålästa samt engagemanget i dig som enskild kund.

Läs även: