På bilden: Undervisning hos Door Step School i Mumbai, Indien. Organisationen drivs med hjälp av donerade medel.
Social Initiative är Carnegie Private Bankings samarbetspartner i filantropifrågor. Organisationen har över 15 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner att utifrån sina önskemål hitta rätt projekt och därefter kontinuerligt utvärdera dessa.
Utomlands har en marknad för så kallade Venture Philanthropists, eller Riskfilantroper, börjat växa sig starkare, berättar Caroline Cederlöf på Social Initiative.
– Det handlar om att använda sitt affärstänk även i filantropiska sammanhang. En del av detta innebär att ha en plan och ett fokus med sitt engagemang. En annan del är att arbeta resultatfokuserat, vilket ställer nya krav på effektmätning vid givandet, säger hon.
I fyra avsnitt kommer Social Initiative under våren att ge tips på hur du maximerar både nyttan och nöjet med ditt filantropiska engagemang. Här smygstartar vi med två initiala tips:
- Ha en tydlig målsättning och fokus
Många investerar i organisationer utan att ha en tydlig målsättning med vad de vill åstadkomma. Vissa skänker små summor till många organisationer för att minska risken. I stället bör du ge större summor till färre mottagare och ha ett tydligt fokus med ditt givande. På detta sätt får du ut mesta möjliga av ditt engagemang. Det är viktigt att vara tydlig med vilka effekter man förväntar sig, exempelvis hur många fler barn som ska lära sig läsa tack vare ditt bidrag, hur många av kvinnorna som förväntas få ett arbete, eller hur mycket elevernas kunskaper ska öka.
- Tänk långsiktigt
Har du en tidshorisont på minst tre år hjälper det dig att få en bättre insikt och förståelse för organisationen och dess arbete. Organisationen kan i lugn och ro fokusera på att genomföra aktiviteterna och det finns bättre möjligheter att se vilka effekter ditt stöd har.