Rekryterar för att hinna ta emot alla nya kunder

Torsdagen den 24 november avgjordes tävlingen Framtidens entreprenör. Här träffar du finalisterna.

Företag: &frankly. Vd: Caroline Fjellner. Affärsidé: En digital form av medarbetarundersökning för att veckovis mäta och trigga engagemang på jobbet. Önskat kapital: 3 miljoner kronor för att parera initialt negativt kassaflöde.


Berätta om er entreprenörsresa. Hur har ni kommit dit ni är idag?

–  Jag och Peder Nordvaller, den andra grundaren av &frankly, lärde känna varandra på Accenture för tio år sedan. Vi märkte snart att vi blev väldigt kreativa tillsammans, och tog fram nya koncept som vi snabbt kunde realisera genom våra utvecklings- och designkunskaper, säger vd Caroline Fjellner.

– Vi har gjort massa hobbyprojekt genom åren,  men för drygt tre år sedan ville vi ta nästa steg. Vi hade sett att det saknades bra verktyg för att jobba med förändring och dessutom stött på mycket frustration kring medarbetarundersökningar – ingen tyckte de var bra. Så då föddes idén till &frankly. Första versionen kom för 1,5 år sedan.

Vilken är den viktigaste milstolpen hittills?
– När vi började jobba heltid i bolaget i november i fjol och då vi i april signade vi ett treårigt avtal med SAS för 14 000 medarbetare. Det är enormt häftigt! Stora bolag som SAS kan verkligen hjälpa entreprenörer genom att våga gå in i samarbeten.

Vad händer härnäst i bolaget?
– Vi rekryterar så att vi ska hinna ta emot alla nya kunder –  200 bolag har hört av sig sedan vi blev omskrivna av Breakit i början av september. En annan viktig sak är att vi uppdaterar vår lösning för att kunna erbjuda mer funktionalitet. Dessutom etablerar vi ett viktigt partneravtal i Norge för att sälja tjänsten där.

Beskriv &frankly om fem år.
– Då är vi ledande inom medarbetarundersökningar i  Sverige och Norge. Vi har kunder globalt, men extra starka fästen på den brittiska och kanske även tyska marknaden. Vi drivs av att förändra branschen – när medarbetarperspektivet är en lika naturlig KPI som försäljning har vi lyckats!

Kommer vi få se &frankly på börsen?
– Kanske så småningom, även om en industriell försäljning känns troligare.

Läs mer om tävlingen Framtidens entreprenör HÄR

Läs om övriga finalister: 
Inficure Bio
Adventure Box
Karma 
Gleechi