Dymista lyfter Meda

NYHET

Medas viktiga allergipreparat Dymista har haft en stark inledande försäljningsutveckling i USA. Framgången överstiger de estimat som Carnegie Analys har för produkten och bedömer att den positiva försäljningen kommer fortsätta driva aktiekursen.

 

Av CARNEGIE PRIVATBANK

Försäljningsframgången för Medas allergispray, Dymista, fortsätter i USA. Under föregående vecka ökade försäljningen till 11 999 sprayer från 11 074 veckan innan. Dymista lanserades för 5 månader sedan och marknadsandelen fortsätter att öka för produkten (0,87 procent för Dymista) och Medas totala marknadsandel på den amerikanska allergimarknaden uppgår nu till 2,35 procent.

Carnegie Analys estimerar att Dymistas försäljning ska uppgå till 375 miljoner kronor för 2013, vilket baseras på ett försäljningspris om 60 dollar per spray och en genomsnittlig försäljningsvolym om 14 000 sålda sprayer i veckan. Carnegie Analys bedömer dock att försäljningspriset troligtvis är konservativt antaget och att priset troligtvis ligger närmare 75 dollar per spray och då behöver den genomsnittliga försäljningsvolymen endast vara 11 500 i veckan. Carnegie Analys bedömer att Dymista om några år kan nå en toppförsäljning kring 1,6 miljarder kronor.

Den starka trenden för Dymista bör fortsätta ge stöd till aktiekursen och vid Carnegies målkurs på 90 kronor skulle aktien handlas till ett P/E-tal om 10x för 2013 års vinst. Så skulle framgången för Dymista fortsätta finns det en klar potential även efter denna målkurs.

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2018. Alla rättigheter är reserverade.