Vanliga frågor & svar innan du blir kund

Varför ska jag flytta till Carnegie Private Banking? Vad gör er speciella?

Vi är en investmentbank och arbetar därför bara med kapitalförvaltning. Vi har fått erkännande för vårt arbete genom att utnämnas till Sveriges Bästa Private Banking tre gånger i rad. (Affärsvärlden 2010, Privata Affärer 2012 samt 2014). Vi erbjuder en kapitalförvaltning som inte fokuserar på avkastningsmål utan dina underliggande mål vilket leder till att vi investerar din förmögenhet efter när i tiden du behöver kapitalet. Tid är viktigare än risk. Strategin, som vi tycker är klok, kombineras med förvaltningsprodukter av institutionell klass som också visat en konkurrenskraftig avkastning. Du får också åtkomst till Carnegies välrenommerade analys, erbjudande om börsintroduktioner och andra typer av värdepapperstransaktioner, erfarna jurister och skatteexperter. Vi ger dig all kunskap under ett tak.

Vad kostar det att vara kund hos Carnegie Private Banking?
Det beror på. Innan vi har lärt känna dig vet vi inte hur vi kan hjälpa dig och därför inte heller vad det kostar. Kostnader är viktigt för ditt resultat. Höga omotiverade kostnader drar ner förvaltningsresultatet och ska därför undvikas. Det är prisvärt att vara kund hos Carnegie Private Banking.

Hur förmögen måste jag vara? 
Vi söker privatpersoner, företagare eller stiftelser som har en förmögenhet på minst 5 mkr och som vill ha en engagerad kapitalförvaltare vid sin sida.  

Vad innebär en Second Opinion? 
Du som är private banking-kund hos någon av storbankerna har möjligheten att få en exklusiv Second Opinion på din förmögenhetsförvaltning. Våra experter går igenom dina finansiella placeringar och jämför med din målbild - vad du önskar att de förvaltade pengarna ska uträtta i ditt liv. Det resulterar i en medveten och realistisk kapitalförvaltningsplan som säkerställer just den målbilden. Läs mer och anmäl dig här.

Vilka förvaltningstjänster erbjuder ni? 
Vi erbjuder dig den förvaltning som passar din situation och ditt intresse bäst. Allt från spetsiga investeringar till omfattande helhetslösningar, där allt görs med institutionell kvalitet eftersom vi har en historia som institutionell investmentbank. Din förvaltning kan vara rådgivande (ta egna beslut) eller diskretionär (låta oss ta besluten).

Hur ser ert produktutbud ut? 
Vi delar in våra förvaltningsprodukter efter när i tiden kapitalet ska användas och denna fördelning utgör basen i förvaltningen. Förvaltningen har stora inslag av institutionell förvaltning med effektiva, avancerade instrument. För den intresserade har vi sedan en spetsförvaltning där du drar full nytta av att vi också är en investmentbank, t ex genom deltagande i börsintroduktioner, följa analytikernas favoritaktier eller genom att köpa en börshandlad fond (ETF) som våra strateger ser ett tillfälle i.

Kan jag få hjälp med juridiska frågor? 
De vanligaste familjerättsliga dokumenten vi hjälper våra kunder med är äktenskapsförord, testamente, samboavtal och gåvobrev. Vår erfarenhet säger oss att genom att tänka förebyggande så undviker du en del framtida problem.

Har ni någon skatteexpertis? 
Ja, våra erfarna skatteexperter finns för dig när du ställs inför komplicerade ekonomiska och juridiska utmaningar eller då du behöver en genomgång av strukturen kring din förmögenhetsförvaltning.

Kan jag få hjälp med deklarationen och självrättelse? 
Varje år gör vi många av våra kunders deklarationer och har genom åren skaffat oss god erfarenhet av komplexa förmögenheter. Vi har gjort hundratals självrättelser under senare år. Ofta är en självrättelse en väg till att bli kund hos Carnegie.

Vilken marknadsinformation får jag? 
Vi har en mycket erkänd analys av nordiska aktier, våra strateger samarbetar över landgränserna för att kombinera djup och bredd vilket resulterat i konkurrenskraftig historisk avkastning och vi har senior expertis inom såväl makroekonomi som teknisk analys. Denna kunskap delar vi med oss genom e-postutskick, fysiska publikationer, seminarier, videoinspelningar och på internettjänsten Carnegie Online.

Hur följer jag min förvaltning? 
Vi sätter ett stort värde i den personliga relationen mellan dig och din rådgivare. Du har även nära till våra specialister som gärna har många utåtriktade kontakter. Sedan finns Carnegie Online, vår internettjänst, där du kan söka information om din depå, läsa Carnegies marknadskommentarer, följa kursutveckling med mera, under alla tider på dygnet. 

Hur redovisar ni avgifter? 
Vi är transparenta och redovisar de avgifter som tas ut som procentuellt förvaltningsarvode debiterat kvartalsvis i efterskott samt courtage eller fondförvaltningsarvode. I vissa fall finns möjlighet att välja ett prestationsbaserat förvaltningsarvode. Många av våra tjänster, såsom skatte- och familjerättslig rådgivning, pensionsgenomgång och kunskap i form av skriftliga analyser, seminarier eller videoinspelningar, ingår i förvaltningsarvodet.

Det här låter bra, hur går vi vidare? 
Boka en Second Opinion på din nuvarande förvaltning här. Eller kontakta oss för ett förutsättningslöst möte på

  • Stockholm tel 08-5886 94 84,
  • Göteborg tel 031-743 0880,
  • Malmö tel 040-665 5200

Gemensam e-post: privatbank@carnegie.se

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2018. Alla rättigheter är reserverade.