Vinnare Carnegie Art Award 2014

Att problematisera och undersöka konsthistorien. Det är den röda tråden i norrmannen Dag Erik Elgins konstnärskap. Förra veckan vann han första pris i Carnegie Art Award 2014 - en miljon kronor - med verket Balance of Painters - ett annorlunda porträtt av 49 konstnärskap. 

Verket Balance of Painters, som kommer att visas på Carnegie Art Award, tarvar sin förklaring: I början av 1700-talet arbetade konstnären och konstkritikern Roger de Piles som ett slags kulturminister hos den franske "solkungen" Ludvig XIV. För att övertyga kungen om vilka verk som skulle köpas in utarbetade han en kategorisering av konstnärskap i termer av fyra kvaliteter - färg, teckning, originalitet och utförande - med en total maxpoäng på 18. De Piles betygsatte sedan 49 samtida konstnärer på denna skala, bland annat Rembrandt, Rubens, Raphael, Michelangelo och Caravaggio. 

Dag Erik Elgins verk är avbildningar av dessa 49 recensioner, eller, om man så vill, avbildningar av konstnärer, på lika många dukar. - Det finns något absurt, nästan humoristiskt, över att rationalisera ett konstnärskap till de här fyra torra siffrorna. Det blev utgångspunkten för mitt verk, säger Dag Erik Elgin, och jämför med Art Index, som är ett av dagens system för att betygsätta konstnärer. 

Men Balance of Painters har även andra referenser till konsthistorien: Grundfärgen på målningarna - ljust blått, grönt, rött och beigt - är samma som brukade användas under barrocken.  Och just "figure and ground", siffror och bakgrund, är en typ av abstrakt expressionism som var populär på 50-talet i USA.  - Ett syfte med Balance of Painters är att visa att de olika epokerna i konsthistorien hänger samman. Men verket är inte bara en intellektull lek, jag är också angelägen om kvaliteten hos själva målningen. Siffrorna är tjocka och har en egen fysisk närvaro, säger Dag Erik Elgin, och fortsätter:- Många tänker först att verket är en typ av konceptkonst, och visst finns referenserna där. Men jag tycker det är fint när de sedan upptäcker att det handlar om ganska omfattande måleriproblematik - allt är inte vad du tror det är. 

Är verket representativt för dig som konstnär?
- Både ja och nej. Jag har ett stort intresse av att undersöka och problematisera konsthistorien, inte bara som teoretiker utan också som konstnär. Konsthistoria blir ofta något fackmässigt i text - att ta tillbaka den till det målade rummet tycker jag är intressant. Däremot är det visuella uttrycket i Balance of Painters bara en aspekt av hur jag arbetar. Dag Erik Elgin har varit verksam som konstnär sedan början av 90-talet. Sedan tre år tillbaka är han professor vid Konstakademin i Oslo, där han sätter högt värde på dialogen med sina unga studenter. - Det är viktigt för mig att konsten inte bara är något abstrakt utan en kontakpunkt. Konsten ska inte uppfattas som någon liten exklusiv enklav, utan ett språk som gör att man kan nå ut och kommunicera med människor.

I det avseendet kanske Carnegie Art Award kan göra en insats. Vad tänkte du när du fått reda på att du fått priset?
- Jag blev helt överväldigad - det är fantastiskt. Det är ett pris jag respekterar högt i kraft av vilka kollegor jag var nominerad tillsammans med och tidigare pristagare. Det är en stor ära och det är med ödmjukhet jag tar emot priset.

För mer information om Carnegie Art Award 2014, www.carnegieartaward.com

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2018. Alla rättigheter är reserverade.