2016: Karma - Vinnare av Framtidens Entreprenör 2016

Det händer mycket just nu. Eller, ja –det har det gjort i flera år, konstaterar Hjalmar Ståhlberg Nordegren,vd och medgrundare av Karma, när Carnegie träffar honom dagen efter segern i tävlingen Framtidens entreprenör på Carnegie. Gårdagens kostym har han bytt mot jeans och vit t-shirt. Nu är rollen flyttgeneral och tillsammans med tre kollegor har han precis skruvat ihop ett parbord och 13 snurrstolar på det nya kontoret på Sveavägen i Stockholm. Lite försynt undrar han om det går bra att fortsätta fixa medan vi pratar – självklart! – och går sedan loss med en fällkniv på ett gäng tomkartonger.

– I dag är vi elva personer i firman, men ska förhoppningsvis bli 20 redan nästa år. Här har vi plats att växa! Sedan ringer telefonen. Det är Elsa Bernadotte,en av Karmas medgrundare, som just landat på Arlanda. I går kväll, medan övriga grundare befann sig på Carnegie, var hon bolagets representant på en internationell entreprenörstävling i Paris – och mottog ett pris.

– Hörde ni att vi vann där också? Det är mycket framgång!

– Ja, det gäller att hantera allt så att vi intespårar ur. Men vi är vana vid en hög stressnivåoch att pressa oss själva – känslan är inte ny.berättelsen om karma börjar för ungefärett och ett halvt år sedan. Hjalmar Ståhlberg Nordegren, läkarutbildad vid Karolinska Institutet,hade i tre år jobbat på sin första startupResponster med gymnasievännen Ludvig Berlingoch Mattis Larsson, som anställts som CTO.

– Responster är en B2B-app för digitala enkäter som jag fick idén till på en vårdcentral. Appen går jättebra, men vi kände att det var dags för nästa utmaning – en stor konsumentapp. I samma veva träffade vi Elsa Bernadotte som har en bakgrund på Handels och massa bra idéer.

Från början ville de bygga en app som i största allmänhet kopplar ihop återförsäljare med kunder. Första versionen av Karma innehöll också rabatter i alla dess former, men efter ett tag insåg teamet att deras lösning passade bäst för erbjudanden från restauranger och kaféer med överbliven mat, som blir obrukbar om den inte säljs snabbt, och att man kunde dela på intäkten.

– Då började vi kolla närmare på matsvinnsfrågan och insåg att det är en gigantisk marknad:I dag slängs en tredjedel av alla mat som produceras. Vi pratar om 1,3 miljarder ton mat till ett värde av 680 miljarder dollar årligen. Karma kan ju inte rädda allt på långa vägar, men runt om i världen finns 12 miljoner restauranger, kaféer och butiker som vi ser som potentiella kunder, förklarar Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Det följande året ägnade sig Karma-teamet åtatt vidareutveckla sin app. Snabbt insåg man atten viktig nyckel var användarvänlighet.

– I restaurangbranschen är tiden dyrbar och teknikintresset svalt. Dessutom ville vi redan från början göra vår lösning skalbar. Att byta språk i appen är det enda som krävs för att gå in på en ny geografisk marknad, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

I maj mjuklanserade Karma sin nya inriktning – och den senaste månaden har intresset börjat växa på allvar. I slutet av november finns 50 resturanger i appen, där de säljer mat med minst 50 procents rabatt, och 6 500 användare har anslutit sig, varav 4 500 de senaste fyra veckorna. Dessutom står 100 restauranger på kö

– Karma släpper på vartefter antalet användare växer.

Vilken typ av restauranger använder Karma?
– Ofta sådana som redan har någon typ av miljöarbete – i regel mid till high end-restauranger. De är tacksamma att jobba med ur kvalitetsaspekt också – men vi utesluter ingen.

Finns det risk för att restauranger kannibaliserar på sina egna intäkter genom Karma?
– Den oron möter vi ofta, men statistisken tyder på att det är precis tvärtom: Restaurangerna säljer samma mängd mat under lunchen som tidigare, och så tillkommer utförsäljningen efteråt. Dessutom hittar de nya kunder som kommer tillbaka och äter till ordinarie pris vid andra tillfällen.

En invändning från potentiella investerare på Framtidens entreprenör var möjligheten för konkurrenter att kopiera ert koncept.

Hur lätt är det?
– Självklart kan det göras – men inte i en handvändning och vi fortsätter att jobba på att hela tiden ligga steget före. Till exempel utvecklar vi ett lojalitetsprogram med Karma-poäng. Vi har mycket spännande i pipen.

Att attrahera investerare har hittills varit ett mindre problem för Karma. Sedan Responster-tiden finns en hajp kring teamet, förklarar Hjalmar Stålberg Nordegren, och man fick tidigt in ängelinvesterare som också engagerar sig aktivt i bolaget. Under hösten har Karma dessutom tagit in ytterligare 7 miljoner kronor, bland annat från Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation. Pengarna ska gå till nationellexpansion och vidareutveckling av affärsmodellen.
– För att ta oss ut i Europa och göra initiala marknadstester i USA söker vi ytterligare minst 40 miljoner kronor. Nästa år blir det ordentliginternationell expansion.sedan ringer telefonen igen. Och Hjalmar kommer på att han glömt skruva på armstöd på snurrstolarna. 

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2018. Alla rättigheter är reserverade.