Vinnare av Framtidens Entreprenör 2017: Foodflow

"Vi har tagit fram en samlingsplats för matbutikers externa beställningar"

Problem är en guldgruva för entreprenörer. I denna gruva upptäckte Foodflow att delar av dagligvaruhandeln arbetar med en närmast förhistorisk beställningsprocedur som stal både tid och pengar. Resultatet är Stockfiller och en smärre revolution i dagligvaruhandeln

Berätta om idén bakom bolaget.

– Vi har tagit fram en samlingsplats för matbutikers externa beställningar, det vill säga order av varor som går direkt till butik, inte via kedjornas egna centrallager. I dag sköts sådana beställningar via telefon, fax och mejl – vår tjänst Stockfiller koordinerar så att inköpen flyter smidigt hela vägen. Det handlar om cirka 25-30 procent av varorna i en genomsnittlig butik.

Hur ser er entreprenörsresa ut?

– Vi känner varandra sedan gymnasiet då vi började med Ung företagsamhet. Idén till det här bolaget kom när vi var runt och besökte matvaruföretag, framför allt i Slakthusområdet, för att utveckla en annan affärsidé. Då kom vi i kontakt med leverantören Beijing8 och efter många diskussioner insåg vi att det fanns stora utmaningar i hanteringen av order från butik – och vi såg en solklar möjlighet för oss att lösa problemet med hjälp av teknik. Vi genomförde också intervjuer med butiker och insåg successivt hur det ser ut i branschen – att det inte finns något centralt system för beställningar hos externa leverantörer.

Vilka är era viktigaste milstolpar hittills?

– Vi startade vårt system Stockfiller i september förra året med Beijing8 – det var en jättestor milstolpe att butikerna faktiskt använde vårt system för att lägga beställningar.  Kopplat till det lyckades vi få ombord några riktigt stora leverantörer – Svegro, Galatea och Dalsspira Mejeri – vilket förstås var ett styrkebesked och en tydlig indikation på att problemet inte var begränsat till små leverantörer. Och riktigt häftigt var det när vi i januari kom över hundra aktiva butiker i systemet. I slutet av oktober räknar vi med att ha 400 stycken och mer än 70 leverantörer. Det finns uppenbarligen ett behov! En annan viktig milstolpe var såklart investeringsrundan i våras när vi fick förtroende från många erfarna entreprenörer och investerare med starka kopplingar till branschen.

Vad händer härnäst i bolaget?

– Vi har många leverantörer på väg in. Nu handlar det om att knyta upp ännu fler och i samband med det även få in nya butiker.  Och så ska vi ta konceptet utomlands. Nästa år ska vi finnas i Skandinavien och ytterligare ett land i Europa. Året därpå hoppas vi på tre–fyra länder till i Europa.

Hur ser FoodFlow ut om fem år?

– Långsiktigt kan bolaget bli en bra börskandidat med trygga, återkommande intäkter i ett system som växer.

– Och vi ser att det går att göra mycket mer med varuflödena. Logistik är en sådan möjlighet – vi tittar nu på att kunna samla alla externa leverantörer i lager på ett och samma ställe, så att butiken bara får en leverans. 

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2017. Alla rättigheter är reserverade.