Vad driver förändringar av reglerna på fastighetsmarknaden?
– Det finns ett gediget underlag i regeringskansliet som beskriver fastighetssektorn som både överreglerad och underbeskattad. I korthet kan vi under den överblickbara framtiden förvänta oss både en serie om- och avregleringar av fastighetsmarknaden, samtidigt som beskattningen av delar av sektorn sannolikt kommer att öka. Till det kommer åtgärder mot ökad skuldsättning att påverka efterfrågan på fastighetsmarknaden.
Kommer fastighetsskatten åter med en S-ledd regering?
– Magdalena Andersson har varit tydlig med att det inte är aktuellt att höja fastighetsskatten för privatpersoner. S har förlorat två val på frågan så det finns skäl att tro på hennes ord. Samtidigt beskrivs fastighetssektorn i Sverige i jämförelse med andra länder som relativit underbeskattad, så räkna med förslag att öka intäkterna från kommersiella fastigheter genom en så kallad infrastrukturskatt. Den avgiften kommer att motiveras med att staten tar del av den värdeökning som åstadkoms med offentliga infrastruktursatsningar.
– Därtill kan vi utgå ifrån att regeringen under mandatperioden föreslår att begränsa eller helt avskaffa möjligheterna till så kallad paketering av fastigheter vilken är en form av skattekredit.
Kommer regeringen att försöka fasa ut ränteavdraget?
– Nej, sannolikt inte. Finansdepartementet drar sig för att lägga fram förslag som riskerar att slå hårt mot hushållens köpkraft som nu håller uppe tillväxten i ett känsligt konjunkturläge.
– Lägg därtill den politiska cykeln. Ett avtrappat ränteavdrag får genomslag och börjar på allvar kännas i plånböckerna lagom till valåret 2018. Den tajmingen vill regeringen undvika –överhuvudtaget finns en misstro mot att tajma politiska reformer till konjunkturer eller räntelägen. Hur mycket nedtrappade ränteavdrag faktiskt slår mot hushållen avgörs ju av ränteläget och det kan vara svårt att förutsäga. Få trodde för ett år sedan att vi skulle ha minusränta i dag.
Vilka åtgärder mot skuldsättning kommer politikerna att föreslå i stället?
– Det mest troliga är att Finansinspektionens förberedda förslag om amorteringskrav förses med lagstöd och kommer tillbaka som förslag från regeringen och med stöd i riksdagen, och att ett förslag som liknar Finansinspektionens om amorteringskrav på nya bolån kan träda i kraft under 2016. Därefter avvaktas förslagets effekter.
Många olika förslag ligger i korten – ser du risken att politiker stressas att fatta beslut för fort efter att ha väntat länge?
– Just detta är risken: ”Den perfekta stormen”. Många olika aktörer – myndigheter, chefekonomer och enskilda partier – för fram olika förslag där ingen räknar på den kombinerade effekten av förslagen. Adderar man bolånetak, amorteringskrav och justerade ränteavdrag med stigande räntor så kan det förstås vara en giftig cocktail för efterfrågan på fastighetsmarknaden. Och får allt effekt på en gång kan det få stor påverkan på hela vår ekonomi om vi drar in på annan konsumtion när boendet plötsligt blir dyrare.
– Men detta är inte base case utan snarare ett worst case för fastighetsmarknaden. Det troligaste scenariot, och best case, är fortsatt försiktighet från regering och riksdag tillsammans en gradvis mer normaliserad penningpolitik. Samtidigt finns det skäl att lyssna till hur politiker beskriver problemen med skuldsättning. Vilka åtgärder som planeras avslöjas av hur problemen beskrivs.