”Andras fördomar blir våra fullträffar”

Utmaning: Hitta potentialen andra missar. Mål: Förstklassigavkastning och samhällsförändring. Medel: Datadrivna modeller ochett bredare mindset. Möt Sara Wimmercranz och Susanne Najafi, entreprenörsveteranerna bakom riskkapitalfonden Backing Minds.

Detta är en artikel ur Carnegie Private Bankings kundmagasin Insikt, sommaren 2017.

TEXT: JENNY ASKÅKER. FOTO: JONTE WENTZEL.

Känslan är uppstart och aktivitet. I Norrsken House, ännu med tillägget beta mode, i Stockholm trängs entreprenörer – medelålders och yngre – med gröna växter i ett ljust och spatiöst atrium.För länge sedan var detta hem åt Stockholms spårvagnar, sedan januari i år är det Europas största co-working space för sociala entreprenörer. Bakom står Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken Foundation, som stöttar aktörer som vill lösa samhällsproblem med affärsmässiga metoder.

– Här vill vi alla göra världen lite bättre, förklarar Sara Wimmercranz, medgrundare av riskkapitalfonden Backing Minds, och hejar sedan glatt på Ratos tidigare vd Susanna Campbell, som i dag är investeringsansvarig på Norrsken-stiftelsen.

– Men det är ingen välgörenhetsfond vi driver.Tvärtom – vi hoppas att vår modell ska ge avkastning i världsklass.

Och vad säger kollegorna i branschen om er?

– Vi har fått ett stort stöd från branschen – vi kan ju generera deals till dem också. Internationella venture capital-bolag har hört av sig för att de vill ha tillgång till bolagen vi hittar, sägerSara Wimmercranz.

– Och vi hör att det snackas en del nu om hur man gör sina investeringsbeslut mer kompletta.Vi hoppas kunna inspirera, säger Susanne Najafi. 

Vi rör oss bort från den gemensamma cafédelen och slår oss ner i ett litet mötesrum. Strax ansluter Susanne Najafi, Backing Minds andra grundare. En kort stund senare har vi förflyttat oss till 2010. Då träffades Backing Minds båda grundare för första gången i Pokerface, ett informellt nätverk för kvinnliga entreprenörer och företagsledare. Sara Wimmercranz och tre kompanjoner var i uppstartsfas med e-handelsbolaget Footway, medan Susanne Najafi byggde upp sitt Unity Beauty Group, som i dag heter Eleven och har blivit en av Nordens största nätbutiker för smink och hudvård.

– Vi föll för varandra direkt och hade jättemycket utbyte, både som vänner och professionellt. Eftersom vi inte drev konkurrerande bolag var det lätt att dela med sig av erfarenheter och kunskap, säger Susanne Najafi.

Snart märkte de också att de delade känslan av att vara ”lite annorlunda” – att det alltid var de och ”snubbarna” i en entreprenörs- och venture capital-värld befolkad av män med liknande erfarenheter och bakgrund, ofta från Handels eller andra elitutbildningar. Och de såg att denna likriktning fick stora effekter på fördelningen av riskkapital.

– Nästan allt kapital förblir i ganska homogena nätverk i Stockholms innerstad. Det är ett resultat av similarity-effekten – man är mycket mer bekväm att rekrytera eller investera i någon som är lik en själv, säger Sara Wimmercranz.

Dessutom såg de båda att venture capital-branschen i hög utsträckning förlitar sig på dealflow, inskickade ansökningar, för investeringsidéer – vilket också får exkluderande följder.

– För att gallra bland entreprenörerna tar man en person som lyckats tidigare eller som rekommenderas av någon du känner. Det gör att investeringar hela tiden sker i samma lilla nätverk, och dit är det väldigt svårt att komma in – även med en jättebra idé, konstaterar Susanne Najafi.

Orättvist och dysfunktionellt? Ja – men också embryot till en affärsidé: Det måste finnas mer där ute, sådant som andra missar, resonerade Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, gjorde långt in på nätterna ordentlig research på området och kom fram till en tydlig slutsats:

– Det finns en skattgömma för den som letar bredare! Det är egentligen inte svårare än med lägenheter i Stockholms innerstad – när alla kollar på samma saker blir det väldigt dyrt. Vi såg ett tydligt arbitrage, säger Sara Wimmercranz.

Susanne Najafi fyller i:

– Andras förutfattade meningar blir vår möjlighet. Det gäller att ta sig bort från similarity-effekten, vilket vi gör med olika datadrivnamodeller. Det är när informationen är begränsad som tryggheten i form av likhet blir viktig.

Sagt och gjort: De blev besatta av sin idé. Att tidpunkten sammanföll med att de båda fick barn, var sin dotter, hade ingen betydelse – någon annan kunde ju hinna före.

– Jag sålde mitt bolag, fick barn och så körde vi från BB. Sedan åkte jag ut och träffade en massa bolag med bebis på armen, säger Susanne Najafi.

– Första presentationen till investerare skickade jag 45 minuter innan min dotter föddes –men det visste jag förstås inte då, skrattar Sara Wimmercranz.

Hur ser då Backing Minds investeringsmodell ut? En nyckelfaktor är att inte förlita sig på dealflow utan aktivt söka upp bolag i underinvesterade branscher, ofta utifrån ett e-handelstänk och alltid med kundperspektivet i fokus, förklarar de. Susanne Najafi utvecklar:

– Till exempel är det ju väldigt lätt att se var efterfrågan finns eftersom nästan 70 procent på nätet skriver något i Googles sökruta. Det är vad folk vill ha – sedan jämför vi med utbudet inom området. Är det litet kan vi ha hittat en intressant bransch.

Ett konkret exempel är deras investering i hästsportsajten Horsemeup.se, som drivs av entreprenören Monica Sjösvärd, 50 år, i Västra Frölunda. Den föregicks av en marknadsanalys där Backing Minds konstaterade att ridsportbranschen i Sverige är underinvesterad – trots att det i landet finns 500 000 aktiva ryttare, genomsnittskvittot är högt i ridsportnäthandeln och 30 000 hästbloggare skulle kunna drivamarknadsföringen.

– Sedan scannade vi av vilka aktörer som är bäst på det här området – det var många kvinnliga entreprenörer – och så investerade vi i den vi tyckte kommit längst.

En annan del av Backing Minds deal finding-modell går ut på att analysera grupper på ett annorlunda sätt, fortsätter Sara Wimmercranz. Det kan handla om invandrare som konsumenter – vad har de för behov, problemoch intressen?

– Vi fick upp ögonen för att många tycker att det är otroligt krångligt och dyrt att skicka hem pengar till släktingar i utlandet. Konstigt egentligen med tanke på att det är världens största bistånd – 605 miljarder dollar skickas årligen till närstående i andra länder.

Backing Minds scannade av ett stort antal bolag och fastnade för Transfer Galaxy, med entreprenörerna Khalid Qassim, Yosef Mohamed och Ali Mohamed, från Vivalla i Örebro, en av Sveriges mest problemtyngda förorter.

– Det här gänget har somalisk bakgrund och har själva stått i långa köer hos befintliga aktörer, som Western Union, fyllt i papper manuellt och betalat 15 procent i avgift. De frågade sig varför det inte finns Swish för utlandsbetalningar. I dag går många miljoner via deras systemvarje månad – till en helt annan prisbild och på bara 23 sekunder, säger Sara Wimmercranz.

Susanne Najafi tillägger:

– Här blev fördomarna verkligen våra möjligheter. Transfer Galaxy hade länge svårt att få in kapital och få uppmärksamhet. De kontaktade hundra investerare utan att få till ett enda möte. Vi såg teamet – att de är grymma – och att den här tjänsten kommer att växa.

– Nu är de riktigt heta, får mycket PR och näringsminister Mikael Damberg har kommit på besök.

Hur känns det?

 – Fantastiskt. Att driva den här typen av förändringar är superviktigt. Vi tänker att entreprenörerna blir förebilder i sin communities, framtida arbetsgivare och när de gjort sin exit blir de investerare som faktiskt tänker annorlunda, säger Sara Wimmercranz.

– Först trodde vi att förändringen skulle talite tid, kanske fem år – men vi är faktiskt redandär. I dag får vi en massa ansökningar frånförorter som Vivalla! säger Susanne Najafi.

Och kanske bidrar Backing Minds också tillatt öka Sveriges konkurrenskraft en smula, resonerarde.

– Det häftiga är att om man inte utvärderar alla entreprenörer missar man massvis av information, idéer och bärkraftiga företag. Ofta utgår ju entreprenörer från problem de upplever i sin närhet. Får de inte kapital blir mycket underutvecklat och olöst, säger Sara Wimmercranz.

Sedan Backing Minds drog igång, formellt i septemberi fjol, har grundarduon träffat närmare 600 bolag i 60 kommuner, men hittills bara investerati nämnda Horsemeup.se och Transfer Galaxy, samt nyligen i DNA-bolaget DynamicCode – hur mycket vill de inte avslöja. Fler investeringar ska det dock bli – cirka tio styckennär fonden är full.

– Ett eller två nya bolag är på väg in i närtid. Dessutom håller vi supertajt kontakt med stjärnorna vi hittills träffat på, cirka 15 stycken,och pratar med dem någon gång i veckan, säger Susanne Najafi.

Sara Wimmercranz fyller i:

– Vi har ju inte samma konkurrens och behöver inte känna stressen att om vi inte investerar så kommer någon annan och drar i entreprenörerna, och så blir det budgivning.

Fondens storlek är inte publik, men det rör sig om ett tresiffrigt miljonbelopp, bekräftar Backing Minds-grundarna. Bland offentliggjorda investerare finns H&M:s Karl-Johan Persson, Oriflame-familjen af Jochnick, Collector Bank-grundaren Lena Apler, och Stena-arvtagarna syskonen William och Selma Olsson.

– Det är viktigt för oss att ha investerare med bra värderingar och ett modernt tankesätt, så vi gör även due diligence på dem. Nu har vi ett par nya profilstarka investerare på ingång, säger Sara Wimmercranz.

Hur var det att resa kapital?

– Vi använde oss av vårt nätverk. Och så var vi ordentligt förberedda – vi presenterade inte bara en vision, utan hade tagit fram vår modell och hittat bolag, säger Sara Wimmercranz.

Susanne Najafi utvecklar:

– Många ser vår fond som ett sätt att komma i kontakt med entreprenörer de annars inte skulle göra, och så gillar de kombinationen av att driva förändring och bra avkastning. Karl-Johan Persson sa till oss att han väntat på ett sånt här initiativ.

Backing Minds har en tioårig investeringshorisont och siktar, som sagt, på avkastning i världsklass – hur ska det ske?

– Till att börja med är det en ganska stor värdeskillnad redan från start. Bolag som vi investerar i har bevisat sin affärsmodell, men har ändå lägre eller samma värdering som en idé på en Powerpoint i Stockholm, säger Sara Wimmercranz.

– Och vi ser tydlig tillväxt i våra investeringar hittills. En fin check kom bara fyra månader efter vi köpt in oss i Transfer Galaxy. Då fick vi ett bud på bolaget som var ganska många gånger högre.