Tillfälliga brevlådor för deklarationer öppnar på 44 platser

Det är deklarationstider och våra skattejurister får många frågor just nu. Carnegie Private Bankings skattejurist Sara Zad vill bland annat belysa att i år blir det något färre tillfälliga brevlådor med anledning av Covid-19.

Skatteverket kommer liksom förra året att ha tillfälliga brevlådor och brevinkast i samband med deklarationsinlämningen. Tillfälliga brevlådor kommer att finnas på 44 platser från den 1 april.

Skatteverket rekommenderar att i första hand deklarera digitalt eller posta sin deklaration.

I år blir det något färre tillfälliga brevlådor med anledning av Covid-19. Orsaken är att vissa servicekontor har stängt för att möjliggöra omfördelning av personal så att så många kontor som möjligt kan hållas öppna.

– I år kommer Skatteverket att ha 44 tillfälliga brevlådor runt om i landet där det går att lämna deklarationen dygnet runt. Förra året fanns det 56 tillfälliga brevlådor. I första hand rekommenderar Skatteverket att posta deklarationen om den behöver lämnas på papper, det är närmast för de flesta. För den som har möjlighet är det allra enklast att deklarera digitalt, på dator, via telefon eller sms. 

På skatteverket.se finns information och svar kring vanliga frågor om deklarationen och hjälptjänster för den som behöver beräkningshjälp kring bostadsförsäljning, bostadsuthyrning, reseavdrag och annat. Skatteverket svarar också på deklarationsfrågor via telefon.

– Skatteverket rekommenderar dig som har en mer komplicerad deklaration att börja i god tid eftersom väldigt många brukar vilja kontakta verket den sista veckan.

På skatteverket.se finns uppdaterad information om var det finns brevlådor och servicekontor som är öppna.

Den som är sjuk, har en komplicerad deklaration eller av någon annan anledning befarar att inte bli klar till den 4 maj kan begära anstånd via Mina sidor på skatteverket.se eller genom att ringa till Skatteverket.

Relaterade artiklar