PantaPå – Vinnare av Framtidens Entreprenör 2019

För sjätte året i rad arrangerade Carnegie och SvD initiativet Framtidens Entreprenör - tävlingen som erbjuder en mötesplats för kapital och bolag med tillväxtambitioner. Läs intervjun med Berfin Mert, medgrundare till årets vinnare PantaPå om segern och företagets framtidsplaner. 

Hur känns det i dag då?

– Det här var jätteroligt.

Bokade ni in några investerarmöten i går?

– Det verkade finnas intresse, vi fick kontaktuppgifter till ett antal investerare som vi ska följa upp.

Hur ser ägarbilden ut om tre till fem år, när ni ska vara ett stort företag enligt era projektioner?

– Vi ville först driva det som ett familjeföretag. Men vi insåg att det inte går att behålla kontrollen om vi ska nå den vision vi har, och få den effekt på världen som vi vill ha. Nu är vi mycket mer villiga att lämna över andelar till andra. Vi är mitt inne i en runda som vi hoppas stänga runt årsskiftet, där vi kommer att släppa iväg lite ägande. Så kommer det nog att fortsätta i ett antal år till.

Vad är det för investerare som är intresserade?

– Just nu är vi i kontakt med VC-firmor. Vi har ett starkt intresse och ett term sheet från en investeringsfilial till en av de större FMCG-aktörerna. Exit tänker vi oss inom några år till just FMCG-industrin.

De närmaste två åren lär väl bli avgörande, i termer av first mover advantage?

– Vi vill få in en fot hos samtliga globala FMCG-aktörer – det är inte så många. När vi väl är där blir det extremt svårt för en konkurrent att ta sig in i bilden. Du som konsument vill ju inte hålla reda på olika appar och pantsystem. Vi behöver vara väldigt snabba, och har lagt oss lågt i pris nu för att göra det till en no-brainer för företagen att ansluta sig. När vi knöt upp P&G vid årsskiftet blev det väldigt mycket lättare att ansluta andra kunder.

Hur ser pengaflödet ut från en diskmedelsflaska som pantas?

– Vi tar en årlig avgift från anslutna bolag och en viss summa per pantad förpackning. Kunderna lägger upp vilka erbjudanden de vill – kanske en rabatt på nästa köp, eller en kampanj för en ny eller utgående produkt. Du som konsument betalar samma pris som alltid i butiken. När du pantar förpackningen vid återvinningen får du poäng i appen, som du kan använda till valfri rabattkupong. Du visar rabattkupongen i kassan, och så dras rabatten direkt.

Det måste vara ett ganska bra sätt att marknadsföra sig direkt till individer?

– Ja, i dag när man skickar ut kuponger i rabattidningar eller vad det kan vara, så skjuter man brett och hoppas träffa rätt någonstans. Hos oss blir det någon som precis har pantat en Yes-flaska, och är mycket mer likely att använda rabatten.

Vilka kunddata är tillverkarna intresserade av att få från er?

– Vi har ännu inte gått in på databiten riktigt, det är untapped revenue. Vi behöver få in mer expertkompetens. Men många varumärkesägare vill gärna veta hur många förpackningar som återvinns, i vilka områden, och hur kunddemografin ser ut ålders- och könsmässigt.

Hur funkar ert system vid cross-border-shopping?

– I dagsläget går det som bekant inte att köpa en PET-flaska i ett land och panta den i ett annat. Men med vårt system finns det inga begränsningar alls. Vi lägger in förpackningens streckkod i vår databas. Sen kan du scanna koden på vilken pinpointad återvinningsstation som helst, oavsett marknad.

Hur går det till när ni kartlägger alla lokala återvinningsstationer?

– På ett 15-tal marknader finns GPS-koordinater för återvinningsplatserna tillgängliga, då hämtar vi in dem. Där data saknas kan konsumenterna lägga till stationer i appen. De tar en bild, vi verifierar att det är en återvinningsstation och sedan kan man panta där.

Vad kallar ni er internationellt?

– PantaPå [skratt]. Den internationella expansionen kom tidigare än vi hade räknat med. När Mondelez lanserade oss i Los Angeles fattades beslutet snabbt och lanseringen skedde på väldigt kort tid. Vi hann inte fundera på något namnbyte. Så där är vi PantaPå, med taglinen ”cash for trash”. Vi får se om vi tar olika namn på olika marknader, eller om vi ska behålla det svenska – det kan ju vara lite exotiskt, och Skandinavien i allmänhet är ganska uppskattat.

***

Ägare till PantaPå är i dag grundarna Suwar Mert (50 procent) och Berfin Mert (15 procent), samt deras mamma Asiye Mert.

Relaterade artiklar

Så bygger hon en storaffär i ridkläder
Entreprenör

Så bygger hon en storaffär i ridkläder

Equestrian Stockholm blev snabbt världens största ridsportmärke på Instagram och säljer globalt på nätet och...