”Vi är mitt inne i en stor förändring”

E-handelsdöd – eller snarare utslagning av de traditionella butikskedjorna? En sak är säker: Vi står inför kännbara förändringar inom detaljhandeln. Det menade Pricerunners vd Nicklas Storåkers (bilden) och David Karlsson, aktiechef på Carnegie Private Banking, på Breakits och Carnegies event Gamechangers 2018.

Hur påverkas svenskt näringsliv när de stora plattformsbolagen Google, Amazon, Facebook och Apple ökar sitt inflytande som ett filter mellan konsumenten och underhållning, shopping och media? Och hur hittar investerarna vinnarna på denna strukturomvandling?

Det var frågeställningarna för kvällen när det första seminariet i serien Gamechangers, arrangerat av Carnegie och Breakit, hölls i Carnegies lokaler i Stockholm på onsdagen.  

Nicklas Storåkers, vd och storägare i prisjämförelsesajten Pricerunner, konstaterade att svensk e-handel, med cirka 10 000 aktörer och utan någon riktigt dominerande spelare, redan i dag brottas med låg lönsamhet med marginaler på i genomsnitt 1-2 procent.

– Utsätts man då för ytterligare konkurrens från en så stor aktör som Amazon kommer väldigt många e-handlare att gå under, sa Nicklas Storåkers.

– Det pratas mycket om varuhus- och butiksdöd, men det är lika mycket ett e-handelsproblem.

Nicklas Storåkers fick dock mothugg av David Karlsson, aktiechef på Carnegie Private Banking, som tvärtom spår att svensk e-handel gynnas av ett troligt intåg från Amazon, som i dag har knappt 50 procent av e-handeln i USA.

– Det kommer att påskynda migrationen från off- till online – vilket straffar de traditionella detaljhandlarna samtidigt som lokala e-handlare kan gynnas. Till exempel slog sig Zalando in i Tyskland efter Amazon – man ska inte underskatta de lokala e-handlarna, sa David Karlsson.

Så när finns Amazon i Sverige? Enligt Nicklas Storåkers källor är beslutet om etablering redan fattat – men tidpunkten är oklar. David Karlsson tror att det blir som tidigast nästa år. 

– Jättar som Amazon kan och vill inte smyga in på markanden, utan gå in med buller och bång, sa David Karlsson. 

Han tillade också att det kan ta några år innan bolaget får större påverkan på den svenska marknaden.

– Vi tror att Amazon kommer att lyckas, men nordiska markander är ganska komplexa. Här är glest befolkat, relativt ineffektivt postsystem, fyra olika valutor och olika språk – det är inte helt enkelt.

Hur ser framtiden ut för de traditionella detaljhandelskedjorna?

– Vi är mitt inne i en stor förändring. Tittar man på nordisk detaljhandelsförsäljning sker all tillväxt via nätförsäljning. Jag tror att online-migrationen kommer att bli kännbar för många av de traditionella retail-kedjorna, sa David Karlsson, och fortsatte:

– Jag känner inte till en enda retail som lyckats göra en bra omställning från offline till online. Har du ett stort butiksnät måste du förhålla dig till det. Det är en stor utmaning.

Så vilka blir vinnare?

– Det kommer att bli lättare för mer renodlade e-handlare, så typiskt sett kommer vi att snegla mer på dem.  Vad gäller de traditionella detaljhandelsbolagen är nyckeln att ge online-delen friare tyglar. Ofta är man lite rädd för friktion mellan on- och offline. 

David Karlsson bekräftade också ryktet att e-handelsbolaget Bygghemma är på väg till börsen med Carnegie som rådgivare. Han tror att vi framöver kan få se fler noterade e-handlare – bland annat med draghjälp av klädbolaget Zalando som sedan 2014 finns på Frankfurtbörsen.

– När Zalando noterad sig ifrågasatte man affärsmodellen och lönsamheten. Nu har de bevisat att modellen fungerar och de tjänar pengar. Marknaden har mognat bland såväl kunder som investerare, sa David Karlsson.

Läs mer från eventet: Nicklas Storåkers: Kryptoteknologin är extremt intressant