"Ger företag insyn i hur kandidater upplever rekryteringsprocessen."

Berätta om idén företaget bygger på.

– Vi har tagit fram ett automatiskt feedback- och analysverktyg som ger företag insyn i hur kandidater upplever rekryteringsprocessen. Efter ansökan, intervju och ”nej tack” samt 90 dagar efter anställning mejlas ett formulär ut till de som sökt jobb. Underlagen sammanställs och presenteras för kunden – det rekryterande bolaget – i en instrumentpanel och används sedan av dem för att systematiskt kvalitetssäkra och förbättra rekryteringsprocesserna. 

Hur ser er entreprenörshistoria ut?

– Vi är ett team på tre personer som grundade ett tech-startup inom HR redan 2014. Då hade vi tagit in 2,1 miljoner och var rätt kaxiga – men på en föreläsning i San Francisco fattade vi att vår tjänst inte skulle lyfta. Det blev totalt panikläge – vi hade ingen aning om vad vi skulle göra. Jag åkte hem och stämde möte med cirka 120 HR- och personalchefer för att förstå deras utmaningar och problem. I ett möte sa jag i frustration: ”Jag fattar inte – ni pratar alla om att förbättra era rekryteringsprocesser och kandidatupplevelsen, men låter tusentals kandidater strömma igenom utan att be om feedback.  Ni saknar nyckeltal och möjligheten att jobba datadrivet med utveckling och förbättringsarbete.” Då fick jag svaret: ”Den tjänsten vill jag ha!” På bara några dagar fixade vi en prototyp, vi pilotade förra sommaren och under hösten kunde vi konstatera att vår tjänst levererade värde.

Vilka är de viktigaste milstolparna hittills?

– När åtta av de tjugo största rekryteringsbolagen, och stora kommuner som Linköping och Stockholm, i april–maj i år började använde vår tjänst. Och jag nästan grät av lycka när kunderna berättade att de faktiskt använder våra nyckeltal för att kvalitetssäkrar sina rekryteringsprocesser och genomföra förändringar utifrån feedback från kandidater!

Vad är händer härnäst i bolaget?

– Vi har ett starkt säljfokus. Hittills har all försäljning skett av mig personligen och via referenser – nu vill vi hitta andra kanaler för att skala upp säljet. Men customer sussess är det viktigaste. Jag är extremt stolt över att vi hittills inte har några prenumerationsavslut alls på tjänsten.

Hur ser Trustcruit ut om fem år?

– Då är vi rekryteringsmarknadens motsvarighet till Google Analytics.  Jag tror vi kommer att finnas hos alla stora bolag och användas av tiotusentals konsulter inom HR och rekrytering. Vi vill bli en branschstandard – man ska certifiera sin rekryteringsprocess genom vår tjänst.

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2017. Alla rättigheter är reserverade.