"Ett plastmaterial som har mindre miljöpåverkan "

Berätta om idén bolaget bygger på.

– Vi har tagit fram ett plastmaterial som har mindre miljöpåverkan än konventionella material. Samtidigt har det bättre mekaniska egenskaper: Med vår lösning krävs mindre plast för att tillverka en produkt och den blir dessutom lättare. Detta har tidigare gått att göra med oorganiskt kol- och glasfiber – vi gör det med biofiber.

Hur ser er entreprenörshistoria ut?

– Vi startade bolaget 2012 i en källarlokal i Enskede i Stockholm. I det läget hade vi mer en vision än en affärsplan. Biokompositer låg rätt i tiden och vi ville pröva om det gick att ta vårt koncept till ett kommersiellt material. Embryot hade vi utvecklat vid sidan av andra arbeten – nu bestämde vi oss för att satsa helhjärtat.

Vilka är de viktigaste milstolparna hittills?

– I början var vi lite väl protektionistiska och höll idén för oss själva, men snart lärde vi oss att kundsamarbeten är helt avgörande– de gav feedback så att vi kunde anpassa vår idé till en produkt som har marknadsvärde. En viktig milstolpe var samarbetet med Plastal, en av Volvos största leverantörer, som inleddes 2014. Uppdraget var att ta fram ett material specifikt utformat för fordonsexteriörer, som kofångare. Det gav enorma insikter och projektet resulterade även i flera andra applikationsområden: till exempel en resväska från Epic som nu finns på butikshyllor.

– Det andra helt avgörande var beslutet att investera i egen produktion. Sedan slutet av 2015 har vi en pilotanläggning i Nyköping där vi tillverkar vårt compound som sedan kan formas till i stort sett vilken plastprodukt som helst.

Vad händer härnäst i bolaget?

– Nu är vi i tillväxtfas och ska skala upp så att vi 2019-2020 är en seriös utmanare på plastmarkanden. För att komma dit måste vi bygga upp många olika delar av bolaget, inte minst produktionen. Vi har fått in bra investerare, två stora aktörer inom svensk plastindustri, och håller precis på att stänga en emission med det tillväxtkapital vi behöver 2018.

Hur ser Trifilon ut om fem år?

– Då har vi nog påbörjat vår internationalisering och jobbar med att sätta upp produktionsceller i andra geografier – vi måste kunna växa med våra kunder. Vi har redan fått sådana förfrågningar, men då krävs ett större och starkare IP-skydd. 

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2017. Alla rättigheter är reserverade.