"Idén och vårt patent bygger på forskning från KI"

Berätta om idén bolaget bygger på.

– Vi har tagit fram en ny typ av nål för att ta vävnadsprover i tumörer vid bröstcancer. Med hjälp av mikropulser för läkaren in vår nål, millimeter för millimeter, med full kontroll även i små tumörer och på besvärliga positioner. Det ska jämföras med dagens typ av nål som utvecklades på 90-talet och trycks in i bröstet, där skicklighet och fysisk styrka avgör hur bra placeringen blir. Det kräver stor erfarenhet från läkaren – ändå missar man många gånger tumören och kvinnan måste komma tillbaka till fler provtagningar.  

Hur ser er entreprenörshistoria ut?

– Idén och vårt patent bygger på forskning från KI. Själv kom jag in i bolaget för ett år sedan efter en karriär inom läkemedel och medicinteknik med flera utlandsstationeringar, men senast som egenföretagare i hälsovårdsbranschen.

Vilka är de viktigaste milstolpar hittills?

– I mitten av 2016 var den första generationen av vår nål CE-godkänd i Europa. Viktigt var användningen på våra referenskliniker, totalt ett tiotal – Karolinska i Stockholm samt framstående mottagningar i London, München och Frankfurt – och vi såg att nålen fungerade kliniskt och gillades av läkarna. Att ha referenser är snyggt och viktigt inför kommande försäljning.

Vad händer härnäst i bolaget?

– Fram till 2018 pågår kliniska studier av den första generationens nål. Parallellt utvecklar vi nästa generation – som ska bli vår volymprodukt – som har flera fördelar, bland annat olika storlekar och användningsområden samt lägre tillverkningskostnader. Prototypen ska vara klar första halvåret 2018. Därefter valideras den och registrering görs i Europa 2019 och därefter i USA och Kina 2019-2020. I bolaget är vi ett litet operationellt team där alla tidigare har utfört vad vi nu förväntas göra – inte minst att registrera nya produkter på olika marknader.

Hur ser NeoDynamics ut om fem år?

– Då tror jag att vi är uppköpta – faktum är att vi har ett tydligt fokus på exit 2019-2020. I annat fall är vi nog ett växande börsbolag. I den här branschen krävs nämligen mycket stora investeringar för att få marknadsnärvaro med säljstyrka och upparbetade kontaktnät. Vi är den flexibla organisationen för att ta fram nya produkter – det klarar inte jättarna av. Däremot är de jätteduktiga på att sälja, så jag hoppas att vår produkt blir placerad hos någon av dem.

– Och kanske jobbar vi i teamet vidare med nya uppfinningar inom cancerområdet. Redan har forskare bett oss titta närmare på deras idéer – vissa är excellenta

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2017. Alla rättigheter är reserverade.