"Vi kartlägger de genetiska drivkrafterna för hudens åldrande "

Berätta om idén bolaget bygger på.

– Vi har utvecklat en serie helt personligt anpassade hudvårdsprodukter med tillhörande kosttillskott. Med ett enkelt DNA-test kartläggs de genetiska drivkrafterna för hudens åldrande hos den specifika kunden, vilket kompletteras med en professionell bedömning på klinik kring livsstilsfaktorer med mera, säger Elisabet Hagert.

Hur ser er entreprenörshistoria ut?

– Det började med en powerwalk på Djurgården för ett par år sedan. Jag och min bästa vän Anne Wetter, den andra grundaren av bolaget, är båda läkare och träffar tusentals patienter årligen. Under promenaden tog jag upp hur otroligt svårt det kan vara att se hur gammal någon är, och jag frågade Anne, som är hudspecialist, hur det kommer sig att huden åldras så olika. Vi diskuterade arv kontra miljö, och Anne berättade om nyare forskning som visar att 50-60 procent av drivkrafterna för hudens åldrande är genetiska. Den insikten skapade ett litet frö – om så mycket är ärftligt, kan man då ta reda på vad man själv har för förutsättningar och göra något åt det? Tillsammans djupdök vi i ämnet genetik, hud och åldrande. Själv är jag docent på KI med stor forskarvana.

Vilka är de viktigaste milstolparna hittills?

– Det är många! Först var det att landa i vårt namn ALLÉL® och logo. Nästa milstolpe kom när vi ingick samarbete med Dynamic Code i Linköping som har hjälpt oss att utveckla de DNA-tester vi använder. Därefter hittade vi vår samarbetspartner i Schweiz och utvecklade alla våra hudvårdsprodukter och kosttillskott. Och så sent som förra veckan genomförde vi vår press launch i London, där vi träffade journalister från tidningar som Elle UK, Vogue, Cosmopolitan, Daily News och Sunday Times.


Vad händer härnäst i bolaget?

– I november lanseras konceptet på tre kliniker i London och en i Dublin. Att vi startar där beror på att marknaden är både större och mer mottaglig för den här typen av koncept.

Hur ser Allogenic ut om fem år?

– Då har vi närvaro på alla kontinenter. Och vi ser framför oss en försäljning av bolaget, troligtvis till ett av de multinationella företagen inom hudvård och hudhälsa. En trend är nämligen att de stora köper upp mindre bolag i stället för att själva sköta forskning och utveckling.

– Samtidigt kan man tänka sig att vi bygger upp fler DNA-baserade konsumentprodukter – tar vårt koncept vidare till andra områden som fitness och hälsa.

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2017. Alla rättigheter är reserverade.