Pär Svärdsons Apotea - ett vinnande recept!

Det var jubel och glans när SvD Affärsbragd, där Carnegie är en partner, delades ut. Årets vinnare heter Pär Svärdson, som drivit upp nätapoteket Apotea.
Att så rätt hitta produkten som fungerar extremt bra för online-handel, det är en bragd, säger Carnegies vd Björn Jansson.

(Fr.v., Carnegies vd Björn Jansson, Apoteas grundare Pär Svärdson, HKH Prins Daniel, och SvDs Carolina Neurath)

Applåderna och jubelropen tog över salen på Stockholmsmässan i Älvsjö när vinnaren till priset SvD Affärsbragd lästes upp.Den värdige vinnaren heter Pär Svärdson som drivit upp nätapoteket Apotea.
– Wow, vilken härlig känsla, säger han när han tar emot priset som ger företagandet riktig rockstjärneglans.

Juryns motivering lyder:”Med en känsla för kundens bästa närmast hjärtat och med modet att utmana en etablerad bransch har årets vinnare gjort en lika viktig som framgångsrik välgärning – en insats där e-handeln blev rätt medicin.” 

Carnegie är en aktiv partner till SvD Affärsbragd och vd Björn Jansson är medlem i den jury som utsåg vinnaren. Han pekar på en imponerande tillväxt för Apotea, på fyra år har omsättningen gått från 12 miljoner till över en miljard kronor. 

En tveklöst värdig vinnare som utmanar befintliga strukturer och samtidigt ökar kundnyttan och skapar värden för samhället i stort, säger han.

Aktieintresse sedan barnsben
Redan som barn var Pär Svärdson aktienörd. Han praoade på Stockholms fondbörs och klippte ur börssidorna i SvD och satte in i en pärm. Han köpte och sålde aktier i bolag han förstod, däribland Volvo.
Det handlade inte om så mycket pengar och affärerna gick inte dåligt. Men när courtageavgiften var betald blev det aldrig några pengar kvar. Jag gick alltid back, säger han. 

Han menar dock att det var värdefullt att förlora pengar, sköta bokföring och gå till revisorn och att det lade grunden till hans företagande.Han startade sitt första bolag, Svärdson Venture Capital, redan i tonåren. Men det var när företaget bytte inriktning och namn till Adlibris i slutet av 80-talet som Svärdsons entreprenörsresa tog fart på riktigt. I dag är företagsimperiet betydande och med nätapoteket Apotea har Svärdson siktet inställt på 45 procents tillväxt i år och en omsättning på 1,4 miljarder kronor. 

Entreprenörskungens bästa tips?
Att komma igång med sitt företag. Det blir inget om man inte startar, och det går att jobba sig upp, påpekar han. Att han knäckt koden för e-handel har enligt Per Svärdson själv inte så mycket med kunskap om handel att göra. 

– Jag kan egentligen inget om handel. Jag gillar it och logistik. Jag har försökt bygga en e-handel som utgått från vad jag gillar, säger Pär Svärdson.

”Fulla av beundran”
Prins Daniel, som delar ut den eftertraktade utmärkelsen, tycker att ordet ”entreprenörskap” har blivit ett ord i tiden. 

Det handlar om företagande , och om ambitioner, säger prins Daniel. Själv har han varit företagare, och värderar det högt. Fast han saknar inte sin roll nu i sin roll som prins.
Jag har en rolig och stimulerande verksamhet nu också.Prinsens bästa råd till den som går och funderar på att starta eget är att vara hängiven, och göra det man tror på. 

Konkurrensen om bragdmedaljen var stenhård – som vanligt när talangfulla entreprenörer tävlar om den prestigefulla utmärkelsen. Utöver Apotea var årets finalister Storytel, Simris Alg, Sellpy samt Yollibox. 
Vi är många som är fulla av beundran för företagsframgångar. På Carnegie bygger vi stora delar av vårt erbjudande på att analysera, rådge och finansiera företag och entreprenörer under utveckling, säger Björn Jansson. 

© Copyright Carnegie Investment Bank AB 2017. Alla rättigheter är reserverade.